a) Inregistrarea fiscala
Asociatiile de proprietari se constituie potrivit Legii 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari.
Conform legislatiei fiscale din Romania, orice persoană sau entitate care este subiect într-un raport juridic fiscal are obligaţia să se înregistreze fiscal primind un cod de identificare fiscală.
In acest scop, asociaţiile de proprietari au obligaţia să depună la organul fiscal formularul 010 „Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni pentru persoane juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică”.
Declaraţia de înregistrare fiscală se depune în termen de 30 de zile de la data înfiinţării, potrivit legii, a asocierii. De asemenea, orice modificari trebuie declarate in termen de 30 de zile de la data producerii lor, pe acelasi formular 010 (se bifeaza caseta de mentiuni).
Pe baza declaraţiei de înregistrare fiscală, organul fiscal eliberează certificatul de înregistrare fiscală, în termen de 10 zile de la data depunerii declaraţiei. În certificatul de înregistrare fiscală este înscris codul de identificare fiscală, ce va fi menţionat de asociaţie în cadrul documentelor elaborate.
b) Conducerea evidenţelor fiscale
• Asociaţiile de proprietari sunt obligate să conducă evidenţe fiscale, în limba română şi în moneda naţională.
• au obligaţia de a calcula şi de a înregistra în evidenţe impozitele, taxele, contribuţiile şi alte sume datorate bugetului general consolidat, precum şi obligaţia de a calcula, de a reţine şi de a înregistra în evidenţele contabile şi de plată, la termenele legale, impozitele şi contribuţiile care se realizează prin stopaj la sursă.
• Evidenţele vor fi păstrate la domiciliul fiscal al asociaţiei, inclusiv pe suport electronic, sau pot fi încredinţate spre păstrare unei societăţi autorizate, potrivit legii, să presteze servicii de arhivare.
• Pentru exerciţiul financiar în curs evidenţele se păstrează la domiciliul fiscal al contribuabililor.
• În cazul în care evidenţele contabile/fiscale sunt ţinute cu ajutorul sistemelor electronice de gestiune, pe lângă datele arhivate în format electronic, asociaţia este obligată să păstreze şi să prezinte aplicaţiile informatice cu ajutorul cărora le-a generat.
• Asociaţiile de proprietari sunt obligate să evidenţieze veniturile realizate şi cheltuielile efectuate aferente activităţilor economice desfăşurate, prin întocmirea registrelor sau a oricăror alte documente prevăzute de lege.
• Asociaţiile de proprietari sunt obligate să utilizeze pentru activitatea desfăşurată documente primare şi de evidenţă contabilă stabilite prin lege, achiziţionate numai de la unităţile stabilite prin normele legale în vigoare, şi să completeze integral rubricile formularelor, corespunzător operaţiunilor înregistrate.
• Organul fiscal poate lua în considerare orice evidenţe relevante pentru impunere ţinute de contribuabil.
c) Calculul si declararea impozitelor si taxelor
c1) In cazul in care asociatia are angajati, obligaţiile asociaţiei constau în calculul si declararea impozitelor si taxelor salariale – se utilizeaza formularul 112 “Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”. Declaratia se depune doar in format electronic. Pentru aceasta asociatia trebuie sa detina un certificat calificat.
Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplică şi următoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:
♦Remuneraţia primită de preşedintele asociaţiei de proprietari sau alte persoane, în baza contractului de mandat, potrivit legii privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari;
♦Indemnizaţiilor, primelor şi altor asemenea sume acordate membrilor aleşi ai asociaţiilor de proprietari/chiriaşi;
c2) In cazul in care asociaţia obţine venituri din activităţi economice
Pot exista următoarele situaţii:
• Dacă veniturile urmează a fi utilizate pentru îmbunătăţirea utilităţilor şi a eficienţei clădirii, pentru întreţinerea şi repararea proprietăţii comune, atunci asociaţia este scutită de la plata impozitului pe profit;
• Dacă aceste venituri nu sunt utilizate în scopurile arătate mai sus, atunci asociaţiei îi revin următoarele obligaţii :
-calculul şi plata trimestrială a impozitului pe profit realizat, conform evidenţelor, în cotă de 16%;
-depunerea, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului expirat, a formularului 100 “Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat”.
ATENŢIE! Începând cu anul 2012, urmează să aplice sistemul plăţilor anticipate calculate pe baza impozitului pe profit din anul precedent şi a indicelui de inflaţie.
-depunerea, până la data de 25 februarie inclusiv a anului următor, a “Declaraţiei privind impozitul pe profit”- formular 101;
-plata, până la data de 25 februarie inclusiv a anului următor, a impozitului pe profit anual.
Sancţiuni :
Se sancţionează cu amendă contravenţională de la 1.000 lei la 5.000 lei:
- nedepunerea la termenele prevăzute de lege a declaraţiilor de înregistrare fiscală sau de menţiuni;
- neîndeplinirea la termen a obligaţiilor de declarare prevăzute de lege;
- neîndeplinirea obligaţiei înscrierii codului de identificare fiscală pe documentele emise;
- nerespectarea obligaţiilor privind completarea şi păstrarea fişelor fiscale.